تبلیغات
Trying To Unfreeze - در کوچه پس کوچه های پاپ کالچر: Sam & Max: Surfin' the Highway


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :Farbod Azsan
تاریخ:دوشنبه 2 تیر 1393-01:36 ق.ظ

در کوچه پس کوچه های پاپ کالچر: Sam & Max: Surfin' the Highway

Sam & Max: Surfin' the
Highway

رده: کمیک


سال انتشار: 1995
نویسنده: Steve Purcell
سبک: طنز

پیش زمینه:

سم، یک کارآگاه خصوصی آنتروپومورفیک و مکس، دستیار باوفا و شبه خرگوشش که دوست دارد یک "لاگومورف" خطاب شود، در راه مبارزه با جرم و جنایت از عجیب ترین مکان ها و موقیعت ها سر در می آورند ...

بعضی از آثار هستن که آدم طرفدارشون می‌شه و بعد شروع می‌کنه به مقایسه کردنشون و توضیح دادن این که چرا از آثار مشابه بهترن و چه اثر مهمی به جا گذاشتن و خلاصه این که جدی می‌گیرتشون؛ بعضی از آثارم هستن که آدم بدون جنجال یا تعصب خاصی دوستشون داره و بدون نیاز به دفاع کردن از داستان و شخصیت‌پردازیشون و آنالیز پیامی که قراره به مخاطب منتقل کنن، ازشون به نیکی یاد می‌کنه؛ چون اصلاً ذات خودشون ریلکسه. یکی از این آثار سم و مکسه که حتی استیو پرسل، خود سازنده‌ی سری هم سال 2007 از میزان محبوبیتش اظهار تعجب کرد؛ خصوصاً با توجه به این که سم و مکس در مقایسه با آثار پرطرفدار دیگه فرنچایز بسیار محدودی داره و تا اون سال فقط از یه انیمیشن تلویزیونی ده دقیقه‌ای که بعد از دو سیزن (24 قسمت) کنسل شد، دوتا بازی ماجراجویی و یه کمیک 154 صفحه‌ای تشکیل شده بود. ولی خب خوشبختانه سم و مکس یه نمونه‌ی بارز دیگه از اصل کم گفتن و گزیده گفتنه که خیلی از داستان‌پردازا و علی‌الخصوص کمیک نویسا بهش توجه نمی‌کنن و فکر می‌کنن بزرگ‌تر یعنی بهتر، در حالی که کاملاً برعکسه. ما چیزی که تو این دنیا کم نداریم داستان و دنیا و شخصیت خیالیه؛ پس چه بهتر این که آدم یکم برای چیزی که داره خلق می‌کنه احترام قائل باشه و الکی با کش دادنش ارزششو نیاره پایین. یکی از دلایلی که من خیلی با کمیکای سوپرهیرویی میونه‌ی خوبی ندارم، همین آرک‌های بی‌شمار و ریبوت‌شدنای خجالت‌آور و کلاً بی‌در پیکر بودن و تجاری بودنشونه. کیفیت از کمیت بهتره و منم سم و مکس رو به خاطر رعایت همین اصل دوست دارم.

خوبی این فرنچایز محدود ولی قوی اینه که می‌تونم هر چیزیو که اسم سم و مکس روش خورده پیشنهاد بدم و نیاز نباشه بگم سریالشو نبین یا بی‌خیال فلان بازیش شو، چون همشون خوبن، ولی با توجه به این که خونه‌ی اصلی سم و مکس کمیک بود، بهتره ما هم رو Surfin’ the Highway تمرکز کنیم. StH یه مجموعست متشکل از داستانای کوتاه سم و مکس که استیو پرسل از سال 1987 تا 1995به صورت پراکنده نوشت و نقاشی کرد. می‌شه گفت هدف اصلی پرسل از ساختن سم و مکس هجو کردن باورها و فرهنگ عامه‌ی آمریکا بود و از این لحاظ می‌شه با انیمیشن سیمپسون‌ها مقایسش کرد؛ منتها با این تفاوت که سیمپسون‌ها لحن انتقادی داشت و کلاً می‌خواست در کنار طنز و شوخی یه حرفیم بزنه و از یه منطق خاص پیروی می‌کرد، ولی سم و مکس هجو خالصه و اصلاً انتقاد و پیام اخلاقی و منطق خیلی توش مطرح نیست و به طور کلی جو بی‌خیالی داره. در واقع می‌شه گفت سم و مکس یه مخلوط پنجاه پنجاه از کارتونای بچگانه (بچگانه رو اینجا به معنای منفی به کار نمی‌برم) مثل والاس و گرومیت و کارتونای بزرگسال‌پسند مثل سیمپسون‌هاست  و تقریباً یه اثر (ظاهراً) بچه‌گانست که بیشتر به درد بزرگسالا می‌خوره؛ البته نه به خاطر محتوای زننده، بیشتر به خاطر این که احتمالاً بچه‌ها متوجه بیشتر شوخی‌ها و اشارات تاریخی و فرهنگی فراوون سری نمی‌شن.

سم و مکس طنز خاصی داره که به شخصه نمی‌تونم با هیچ‌کدوم از آثار طنز دیگه‌ای که میشناسم به طور دقیق مقایسش کنم. مثلاًبه عنوان یه مثال تو یکی از قسمتای کمیک که خرافات مربوط به ساخته شدن اهرام ثلاثه توسط آدم فضاییا رو هجو می‌کنه، سم و مکس تو زمان سفر می‌کنن و می‌رن مصر باستان و می‌بینن آدم‌فضاییا مصریا رو به اسارت گرفتن و دارن مجبورشون می‌کنن اهرام ثلاثه رو بسازن. بعد مکس حواس رهبر آدم فضاییا رو پرت می‌کنه، سم می‌ره از پشت چشاشو می‌گیره، مکس شلوارشو می‌کشه پایین، آدم فضاییه عصبانی می‌شه و تفنگشو درمیاره، سم به یه اردنگی میفرستتش هوا، تفنگشو می‌گیره، با تفنگ بقیه‌ی آدم فضاییا رو تهدید می‌کنه که برگردن سیارشون، اونا هم با توجه به این که تحقیر شدن می‌رن و بعد تو پنل آخر نشون می‌ده که سم و مکس دارن تو زمان خودشون پیاده‌روی می‌کنن و سم می‌گه: «سفر خیلی خوبی بود مکس. منتها  احساس می‌کنم مسیر تاریخو یه جورایی عوض کردیم.» و بعد کنارشون یه پوستر تبلیغاتی برای سفر به مصر به دیوار زده شده که روش عکس مجسمه‌ی ابوالهوله، با این تفاوت که به جای ابوالهل صورت مکس روش نقش بسته. بقیه‌ی داستانا هم به مسخرگی همینی هستن که مثال زدم؛ شاید حتی بیشتر از این، ولی این مسخرگی طوری تو کمیک پیاده شده که آدم خیلی باهاش حال می‌کنه. کلاً دیالوگ‌های سم و مکس و نحوه‌ی پیشرفت ماجراهایی که درگیرش می‌شن خیلی بی‌ربط و رندومه و هرچه‌قدر بی‌ربط بودن و رندوم بودن تو آٍثار دیگه همیشه تو ذوقم می‌زدن، تو سم و مکس منو به وجد میارن. این صد در صد به مهارت نویسندگی و طراحی پرسل برمی‌گرده که اونقدر قویم هست که طنز و استیل بصری خاص سری از همون اولین کمیک پایه‌ریزی شد و هیچ‌وقت تغییر نکرد.

«سم و مکس» همون‌طور که از اسمش پیداست، به شدت روی شخصیت سم و مکس متکیه؛ طوری که حتی تلاش برای طراحی یه شخصیت مکمل برجسته هم نشده. کمیک کلاً راجع به سم و مکس و تعامل این دوتا با هم و با درجه‌ای به مراتب کمتر، شخصیت‌های سیاهی‌لشکر دیگه‌ست. این نه تنها چیز بدی نیست، بلکه به پرسل فرصت داده قشنگ روی این دوتا کار کنه و یه فویل محشر ازشون بسازه. سم یه سگ انسان‌نمای متشخص و منطقیه (حداقل در مقایسه با مکس) که ویژگی شاخصش استفاده از جملات و تشبیهات پیچیده و طولانیه و مکس یه موجود خرگوش ماننده (خودش دوست نداره بهش بگن خرگوش) که یه جورایی روانیه و به قول خود پرسل نماینده‌ی قسمت اید روان انسانه، ولی برخلاف چیزی که به نظر می‌رسه، با دیوونه‌بازیاش بیشتر فایده می‌رسونه تا ضرر. سم و مکس هم مثل لورل هاردی از اون زوجایی هستن که اصلاً نمی‌شه جدا از هم تصورشون کرد و فقط پنلای معدودی تو کمیک هستن که یکی از این دوتا توش باشه، ولی اون یکی نه.

نمی‌دونم حس نوستالژی‌ای که نسبت به سم و مکس دارم، توی قضاوتم راجع بهشون تاثیرگذار هست یا نه، ولی به نظرم این دوتا اینقدر دوست‌داشتنین که که آدم ناخودآگاه همین دوست‌داشتنی بودنشونو به سازندش و کل طرفداراش نسبت می‌ده؛ یعنی از اون شخصیتان که این تصورو ایجاد می‌کنن کسی که اینا رو ساخته یا ازشون خوشش میاد، حتماً خودشم دوست‌داشتنیه. اگه تا حالا چیزی از سم و مکس تجربه نکردید، توصیه می‌شه از کمیک شروع کنید و بعد برید سراغ بازی‌ها و سریال تا ببینید ایده‌ای که خوب رو کاغذ اجرا بشه، چقدر می‌تونه توی توسعه‌ی یه فرنچایز قوی موثر باشه.


                               لینک دانلود کمیک (با تشکر از آرتین بابت آپلود فایل)







داغ کن - کلوب دات کام

walker
یکشنبه 13 تیر 1395 02:15 ب.ظ
راستی شما کمیک Maus رو خوندی؟ فکر میکنم ترجمه کردنش خیلی جالب باشه. کمیک درمورد وقایع هولوکاسته و اولین کمیکیه که جایزه پولیتزر گرفته.
پاسخ Farbod Azsan : یکمیشو خوندم و یه مدت قصد ترجمه‌شو داشتم. ولی الان دیگه نه. چون پیدا کردن ادیتور کار سختیه (چون کارش از مترجم به مراتب سخت‌تره)، برای همین دستم برای ترجمه‌ی کمیک تا حدی بسته‌ست.
پنجشنبه 7 آبان 1394 01:21 ب.ظ
لینک حراب است
پاسخ Farbod Azsan : طبیعیه. مدت زمان زیادی از آپلود شدنش می گذره. ولی کمیک به راحتی توی تورنت پیدا می شه.
سه شنبه 3 تیر 1393 01:25 ق.ظ
خوبه. به نظر باحال میاد.
امیدوارم متن انگلیسیش سنگین نباشه.
پاسخ Farbod Azsan : متن انگلیسیش سخت نیست، ولی آسونم نیست، چون همون طور که اشاره کردم، یکی از ویژگی های شاخص سم استفاده از واژه های قلمبه سلمبه ست، ولی به طور کلی کمیک قابل فهمیه و اگرم جایی دیالوگا رو متوجه نشی، تصاویر کمک می کنن.
دوشنبه 2 تیر 1393 10:50 ب.ظ
پاپ کالچر امروز ناامیدم کرد. نه به خاطر بدیش، بلکه به خاطر این که هم کمیک های سم و مکس رو خوندم، هم بازی هاش رو بازی کردم. البته خوشحالم که این اثر رو به دیگران معرفی کردید ولی خب از پاپ کالچر قبلی تا الآن کلی منتظر بودم تا با یه چیز جالب دیگه مواجه بشم که وقت های خالیم رو بگیره. با این حال بازم ممنون از پاپ کالچرتون. بی صبرانه منتظر پاپ کالچر بعدی ام!
پاسخ Farbod Azsan : خب جای خوشحالیه که دوستدارای سم و مکس هم اینجا بین ما حضور دارن. امیدوارم پاپ کالچر بعدی جبران کنیم.
آرتین
دوشنبه 2 تیر 1393 09:02 ب.ظ
خواهش...انجام وظیفه بود.
آرتین
دوشنبه 2 تیر 1393 06:51 ب.ظ
حجم فایل در حدود 57 مگا بایت
تعداد صفحات: 159
کیفیت اسکن: خوب=>عالی
پاسخ Farbod Azsan : آقا خیلی ممنون. لینکشو گذاشتم تو پست اصلی.
آرتین
دوشنبه 2 تیر 1393 06:49 ب.ظ
ببخشید، سرعت اینترنت کمی پایین اومده بود و آپ کردنش کمی بیش از آنچه که فکر می کردم طول کشید:
لینک:
http://uploadboy.com/6zgrmyyst2p0.html
برای کسانی که اولین باره از این سرور دان می کنند:
روی دانلود رایگان با سرعت پایین کلیک کنید.
بعد در صورتی که ازتون خواسته بود 30 ثانیه صبر کنید.
بعد روی آیکون ایجاد لینک کلیک کنید تا سرور بهتون لینک دانلود بده.
آرتین
دوشنبه 2 تیر 1393 05:26 ب.ظ
سرعت سرورش خیلی پایینه! 1/4 سرعت سرورهای دیگست و برا کسایی که اینترنتشون آباده سخت میشه....
پاسخ Farbod Azsan : کسی که اینترنتش آباد باشه، حتی دانلود از لینک مستقیمم براش مشکله، ولی خب اگه برات زحمتی نیست، هرجا خودت راحتی آپلودش کن.
آرتین
دوشنبه 2 تیر 1393 05:04 ب.ظ
البته من از قیافه خرگــــوشــه! خوشم اومد!...برا همین بیاد سپردمش که وقتی استاد زیاد حرف می زنه گوشه های دفترم طراحیش کنم!
پاسخ Farbod Azsan : لبخند جنون آمیزشو بکشی، نصف بیشتر راهو طی کردی.
دوشنبه 2 تیر 1393 04:59 ب.ظ
باشه...تا یه ساعت دیگه میذارم...فقط تو چه سروری آپ کنم...
----------------
منظورم بیشتر طراحی آدمه...این طراحی ها یه مقدار فانتزیتر از چیزن که من می خوام...
پاسخ Farbod Azsan : حالا نیازی به آپلود نیست. لینک همون جاییو بذار که خودت ازش دانلود کردی.
آرتین
دوشنبه 2 تیر 1393 04:47 ب.ظ
البته من خودمم هوادار کمیک های قدیمیم...ولی چون بیشتر جنبه طراحی کمیک ها برام مهمه تا داستانی(که "معمولا نه همیشه" این دو در کنار هم دیده میشه) تا بحال این رو ندیده بودم!
پاسخ Farbod Azsan : اتفاقاً سم و مکسم بیشتر توش طراحی مطرحه تا داستان. بیخود نیست پرسل به استخدام پیکسار دراومد.
آرتین
دوشنبه 2 تیر 1393 04:43 ب.ظ
می دونی...پاپ کالچر امروز واقعا غافل گیرم کرد! اصلا فکرش هم نمی کردم بخوای با چنین چیزی شروع کنی!
منظورم اینه که فکر می کردم کمیک های جدیدتری معرفی کنی! البته کار خوب تاریخ مصرف نداره...(این قسمت Bold شود)
فعلا دارم کمیک رو دان می کنم...حجمش کمی بالاست و سرور هم دوره...
شمام که می گی فعلا اینترنتت آباده! می خوای اینجا برا بچه ها لینک دانلود بدم؟
پاسخ Farbod Azsan : به نظرم کمیکم مثل کتاب قدیمی و جدید نداره (چون خیلی وابسته به تکنولوژی نیست)؛ خصوصاً اگه از 1980 به بعد منتشر شده باشه.

آره، لطف بزرگی می کنی اگه لینک دانلودشو بذاری. نت منم همچنان آباده. نیم ساعت طول کشید این پنج تا عکس بالاییو آپلود کنم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر