تبلیغات
Trying To Unfreeze - معرفی عناصر داستانی/شماره ی بیست و نه: Central Theme


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :Farbod Azsan
تاریخ:پنجشنبه 25 مهر 1392-12:08 ب.ظ

معرفی عناصر داستانی/شماره ی بیست و نه: Central Theme

درون مایه ی اصلی



درون مایه ی اصلی ادیان ابراهیمی
اسلام: رسیدن به خوشبختی از طریق تسلیم شدن در برابر خدا
مسیحیت: نجات و رستگاری
یهودیت: اطاعت از قوانین


درون‌مایه‌ی اصلی یک اثر فلسفه، پیام یا ایده‌ای است که در قلب آن قرار دارد و بیان‌کننده‌ی این است که اثر کلاً راجع به چیست.

در ابتدا داستان‌ها به دو دلیل تعریف می‌شدند: سرگرمی و تعلیم. درست است که بخش قابل توجهی از شاهنامه راجع به قهرمان‌بازی‌های شخصیتی به نام رستم است، ولی در عین حال هدف آن ستایش از فرهنگی که چنین شخصیتی را به وجود آورده نیز هست. در واقع این چیزی است که مرز بین داستان و دنیای واقعی را مشخص می‌کند: دنیای واقعی درون‌مایه‌ی اصلی، پیام یا معنای خاصی ندارد، مگر این که خودمان آن ها را برای خودمان ایجاد کنیم. اینجاست که بحث مهم دیدگاه مطرح می‌شود؛ هدف عقاید و مذاهب مختلف معنا دادن به یک دنیای بی‌معنی است و دیدگاهی که هریک ارائه می‌کنند در راستای تقویت معنای درنظرگرفته شده است.

درون‌مایه‌ی اصلی با پیام اخلاقی تفاوت دارد، چون اولی اغلب راجع به موضوع اصلی داستان است، نه برداشت یا نتیجه‌گیری از آن. به عنوان مثال، "دوستی" یا حتی بهتر از آن، "حفظ کردن دوستی در یک دنیای سرد و خشن" درون‌مایه‌های یک اثر هستند و نویسنده قصد دارد کاری انجام دهد تا مخاطب راجع به آن‌ها فکر کند، در حالی که "با دوستی می‌توان تمام مشکلات را حل کرد" یک پیام اخلاقی است؛ درس و نتیجه‌ای که نویسنده قصد دارد خواننده از اثر یاد بگیرد. البته بعضی مواقع مرز باریکی بین این دو وجود دارد و درون‌مایه‌ی اصلی می‌تواند توسعه‌دهنده و منتقل‌کننده‌ی یک پیام اخلاقی باشد، ولی هردو لزوماً یک‌ صدا نیستند؛ خواننده می‌تواند با پیام اخلاقی نویسنده مخالف باشد، ولی چه موافقت کند، چه مخالفت، اثر هم‌چنان راجع به درون‌مایه‌ی اصلی خواهد بود.

یک جای خوب برای شروع به فکر کردن راجع به درون‌مایه‌ی اثر کشمکشی است که به تصویر می‌کشد؛ این که کشمکش کلی اثر چیست، از کجا برخاسته و چه سوالاتی را برمی‌انگیزد.

درون‌مایه‌ی اصلی تعدادی از آثار داستانی معروف:
 بین کمیک‌ها:
- 300: هیچ مردی بالاتر از مردی دیگر نیست.
- بتمن: چگونگی تاثیر آسیب‌هایی که در گذشته به ما وارد شده‌اند روی انتخاب‌ها و در نتیجه شخصیت فعلیمان
- چهار شگفت‌انگیز: طبیعت خانواده
- سندمن: هر چیزی عوض می‌شود و به پایان می‌رسد و هیچ یک از این دو بد نیستند.
- اسکات پیلگریم: جنگ برای معشوق
- وی مثل وندتا: معنی آزادی داشتن چیست؟ برای رسیدن به آن چه تاوانی باید پرداخت؟
- اسپایدرمن: قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه دارد.
بین فیلم‌ها:
- دکتر استرنج‌لاو: چگونه می‌توان بشر را نجات داد وقتی خودش در حال نابود کردن خودش است؟
- ترمیناتور: هیچ سرنوشتی غیر از چیزی که خودمان می‌سازیم وجود ندارد.
- اینک آخرالزمان: تاثیر جنگ روی روان انسان
- ماتریکس: طبیعت واقعیت و دنیای اطرافمان؛ آیا می‌توانیم به احساساتمان اعتماد کنیم؟ آیا اولیاء امور از آن برای گمراه کردن ما استفاده می‌کنند؟
- تنها در خانه: اتکاء به نفس
- بازگشت به آینده: اگر دانش تغییر دادن زندگیتان را داشتید، آن را تغییر می‌دادید؟  
- ایکورو: چند روز آخر زندگی خود را چگونه می‌گذرانید؟
بین سریال‌های تلویزیونی:
- 24: برای اجرای عدالت تا کجا پیش می‌روید؟
- بریکینگ بد: تاثیر انجام کار بدی که در ابتدا (ظاهراً) نیت پشت آن خیر بوده، روی زندگی، خانواده و روحتان چه اثری می‌گذارد؟
- مستر بین: نامعمول فکر کردن
- استار تِرِک: احتمال ایجاد رابطه‌ی دوستی بین نژادهای مختلف
بین آثار ادبی:
- بلندی‌های بادگیر: آیا انتقام گرفتن ذهن انسان را آرام می‌کند؟
- ارباب حلقه‌ها: حتی کسانی که بی‌اهمیت به نظر می‌رسند، پتانسیل تغییر دنیا را دارند.
- سفرهای گالیور: زمین جای مزخرفی است و نمی‌توان از آن فرار کرد.
- کنت مونت کریستو: ریاکاری اشراف‌
- مزرعه‌ی حیوانات: جایگزین شدن ظالمان جدید با ظالمان قدیمی
- فرانکشتاین: عواقب ناگوار پا کردن در کفش خدا
- کمدی الهی: در جهان آخرت چه پاداش یا عذابی در انتظارتان است؟
بین بازی‌های کامپیوتری:
- سری فال‌اوت: حتی پس از پایان دنیا هم مردم به کشتن هم روی می‌آورند.
- شاهزاده‌ی پارسی (سه‌گانه‌ی شن‌های زمان): هر عملی عواقب مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان تا ابد از مواجهه با آن سر باز زد.
- آژیر قرمز (رد آلرت): آیا چیزی بهتر از دنیای فعلی ما وجود دارد؟
- سری تمدن سید میر: برای این که یک تمدن پیشرفت کند، به چه چیزی نیاز است؟
- استارکرفت: هدف مخرب رسیدن به کمال مطلق




داغ کن - کلوب دات کام

نا شناس
یکشنبه 5 آبان 1392 11:47 ب.ظ
فکر کنم با آدم نفهمی رو برو شدم
فکر کنم بت پرست باشی
نا شناس
یکشنبه 5 آبان 1392 05:07 ب.ظ
من بی سوادم ساده تو بگو
پاسخ Farbod Azsan : یعنی داری بهم می گی یه بیت شعرو که هیچ لغت پرتکلفی توش وجود نداره متوجه نمی شی؟
به هر حال غیر از اون جواب دیگه ای ندارم. اگه عقاید من اینقدر برات مهمه، رمزگشاییش کن.
نا شناس
شنبه 4 آبان 1392 10:24 ب.ظ
نگفتم برام شاعری کنی
فقط دینت رو پرسیدم
پاسخ Farbod Azsan : اون شعرم جواب همین سوال بود.
نا شناس
شنبه 4 آبان 1392 05:02 ب.ظ
من که نگفتم برام انشا بنویسی فقط پرسیدم دینت چیه و باید بگی
پاسخ Farbod Azsan : به قول خیام:

می خوردن و شاد بودن آیین منست
فارغ بودن ز کفر و دین دین منست
نا شناس
شنبه 4 آبان 1392 12:49 ق.ظ
تو دین اسلام رو کامل قبول داری؟
پاسخ Farbod Azsan : به این عکسی که این بالا گذاشتم از دید مذهبی نگاه نکن. چون همه با ادیان ابراهیمی خوب آشنا هستن، گفتم اشاره به درون مایشون به فهم بهتر مطلب کمک می کنه.
آرین
جمعه 3 آبان 1392 07:13 ب.ظ
سلام
من برگشتم و باید بگم خیلی ممنون برای مطالب مفیدت با این یکی خیلی حال کردم واقعا می تونه تو ی داستان عنصر مهم می باشه
پاسخ Farbod Azsan : سلام آرین. :)
آره، درون مایه ی اصلی (همون طور که از اسمش معلومه) مهم ترین بخش هر داستانه.
ali
دوشنبه 29 مهر 1392 12:50 ق.ظ
بله منظورم همون پلات بود...خواستم از همتراز فارسیش استفاده کنم...
به هرحال ممنون...
ali
یکشنبه 28 مهر 1392 01:15 ق.ظ
سلام...خسته نباشی فربدجان...
یه سوال داشتم...تفاوت هسته یا طرح داستان با درون مایه چیه؟...
باتشکر...
پاسخ Farbod Azsan : سلام. خیلی ممنون.

منظورت از هسته یا طرح داستان همون پلاته؟ اگه آره، می شه گفت پلات در واقع همون خط داستانیه؛ تمام چیزایی که تو داستان اتفاق میفتن و نحوه ی اتفاق افتادنشون، ولی درون مایه ایده یا فکر اصلیه که تو اثر دنبال می شه و مورد تاکید قرار می گیره.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر